- Hovedside>
- Tap på spareprodukter
Tap på spareprodukter
Ved inngåelse av spareprodukter og investeringsavtaler, har banker og investeringsselskaper som hovedregel en informasjons- og rådgivningsplikt overfor kunden.
Generelt skal informasjonen og rådgivningen knyttet til spareprodukter og investeringsavtaler være i samsvar med god forretningsskikk, og kundens interesser skal ivaretas.
Dersom informasjons og rådgivningsplikten knyttet til spareprodukter og investeringsavtaler brytes, og kunden lider tap som følge av dette, kan kunden ha krav på erstatning. Dette ble lagt til grunn av Stavanger tingrett i en helt ny dom 23. november 2011. I denne saken ble Acta kapitalforvaltning dømt til å betale et ektepar NOK 1 200 000 i erstatning for uaktsom rådgivning. I tillegg ble ekteparet tilkjent sakskostnader på NOK 337 000. Retten la blant annet vekt på at rådgivningen ikke var tilpasset ekteparets situasjon og økonomiske stilling.
Dersom kunden har lidt tap på investeringer, og har grunn til å tro at brudd på gjeldende regelverk foreligger, bør kunden så raskt som mulig fremsette reklamasjon/klage overfor banken eller selger av spareproduktet. Formålet er å avverge at et eventuelt krav går tapt som følge av mangel på rettmessig reklamasjon eller passivitet. Det kan også være nødvendig å anlegge søksmål (ta rettslige skritt) for å unngå at et krav foreldes. Hovedregelen er et at krav går tapt ved foreldelse etter 3 år.
- Les mer om tap på investeringsavtaler og investeringsprodukter her
Usikker på om du trenger bistand?
Det er uforpliktende å ta kontakt med oss.
Det løper ingen kostnader før vi har en avtale om det.